Urlopy w informacji o warunkach zatrudnienia - wytyczne MRPiPS
Informacja o warunkach zatrudnienia to dokument, który zawiera najważniejsze informacje dotyczące zatrudnienia na podstawie umowy o pracę. Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy pracodawca powinien przekazać pracownikowi informację w ciągu 7 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy. Jakie urlopy powinien wskazać w informacji pracodawca?
Kodeks Pracy 2024. Praktyczny komentarz z przykładami >>>
Jak sporządzić informacje o warunkach zatrudnienia w 2024 roku >>>
Od 26 kwietnia 2023 r. wprowadzono do Kodeksu pracy regulację, zgodnie z którą pracodawca przekazuje pracownikowi w formie papierowej lub elektronicznej, w ciągu 7 dni od dopuszczenia go do pracy, m.in. informację o wymiarze przysługującego mu płatnego urlopu, w szczególności urlopu wypoczynkowego lub, jeżeli nie jest możliwe jego określenie w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, o zasadach jego ustalania i przyznawania (art. 29 § 3 pkt 1 lit. i Kodeksu pracy).
W związku z taką regulacją powstały wątpliwości, jakie konkretnie rodzaje urlopów trzeba wskazywać pracownikom w informacji o warunkach zatrudnienia. Przede wszystkim czy trzeba w niej podawać również dane dotyczące urlopów związanych z rodzicielstwem, np. urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego, urlopu ojcowskiego czy urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego?
Jaki urlop uwzględnić w informacji o warunkach zatrudnienia - stanowisko MRPiPS
Stosownie do art. 29 § 3 pkt 1 lit. i) Kodeksu pracy, w brzmieniu ustalonym ustawą z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 641), która weszła w życie z dniem 26 kwietnia 2023 r., pracodawca informuje pracownika w postaci papierowej lub elektronicznej, nie później niż w terminie 7 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy, co najmniej o wymiarze przysługującego pracownikowi płatnego urlopu, w szczególności urlopu wypoczynkowego lub, jeżeli nie jest możliwe jego określenie w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, o zasadach jego ustalania i przyznawania.
Obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 29 § 3 pkt 1 lit. i) Kodeksu pracy, ma zastosowanie do urlopu wypoczynkowego, a także do innych rodzajów uprawnień do płatnego urlopu wynikających ze stosunku pracy, takich jak urlop „specjalny”, np. dodatkowy urlop wypoczynkowy przysługujący urzędnikowi służby cywilnej, pracownikowi niepełnosprawnemu, czy pracownikowi socjalnemu oraz urlop dla poratowania zdrowia dla nauczyciela lub urlop jako rekompensata za określone warunki pracy.
Czytaj więcej w najnowszym wydaniu Monitora Prawa Pracy i Ubezpieczeń Nr 4/2024 r.

MPPiU Nr 4/2024
