Zmiany w obsłudze wniosków RWN od 1 listopada 2025 r.
Od 1 listopada 2025 r. ZUS zmienia sposób obsługi wniosków o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek (RWN). Dokumenty będą przekazywane elektronicznie – zaświadczenia trafią na profil płatnika na PUE ZUS lub eZUS, a decyzje o odmowie na adres do doręczeń elektronicznych (ADE).

Zmiana w sposobie doręczania dokumentów wynika z przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych, które nakładają obowiązek korzystania z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
Od 1 listopada 2025 r. odpowiedź na wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek (wniosek RWN) będzie przekazywana w formie elektronicznego dokumentu PDF, opatrzonego kwalifikowanym podpisem osoby uprawnionej do jego wydania. Dokumenty będą dostępne na profilu płatnika w PUE ZUS lub eZUS.
Jeśli ZUS nie będzie mógł wydać zaświadczenia, decyzja o odmowie zostanie przesłana na adres do doręczeń elektronicznych (ADE) płatnika. Po jej odebraniu, dokument zostanie również udostępniony na profilu płatnika na PUE ZUS/eZUS.
Dodatkowo, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wprowadził zmiany w treści oraz układzie graficznym zaświadczeń i decyzji, aby były bardziej przejrzyste i czytelne dla odbiorców.
Na podstawie komunikatu ZUS z 31 października 2025 r.
"Zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek wydawane przez ZUS"
