Serwis Prawno-Pracowniczy / Niezbędnik Kadrowo-Płacowy 39/2006 z 26.09.2006, str. 29
Data publikacji: 29.06.2018
Prawne aspekty telepracy
W polskim prawie pracy nie zdefiniowano pojęcia „telepraca”. W Unii Europejskiej brak jest także uregulowań prawnych w tym zakresie. Dlatego telepraca w Polsce może być wykonywana na podstawie dowolnego stosunku prawnego, w formach przewidzianych w Kodeksie pracy, jak i w ramach stosunku cywilnoprawnego.
Relacje, jakie istnieją między pracodawcą a pracownikiem w ramach stosunku pracy, którego przedmiotem jest telepraca, spełniają w zasadzie wszystkie cechy klasycznego stosunku pracy (np. dobrowolność zobowiązania, zarobkowy charakter stosunku pracy, ponoszenie ryzyka gospodarczego i zawodowego przez pracodawcę). Wątpliwości może natomiast budzić kwestia podporządkowania się pracownika pracodawcy, ciągłość wykonywanej pracy oraz osobistego świadczenia pracy. Poniżej spróbujemy wyjaśnić problemy budzące najwięcej wątpliwości.
