Reforma zatrudniania i oceniania nauczycieli. Część I. Harmonogram wdrażania zmian
Ustawa z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw wprowadza szeroki pakiet rozwiązań mających na celu podniesienie prestiżu zawodu nauczyciela, usprawnienie stosowania przepisów pragmatyki zawodowej oraz zwiększenie efektywności funkcjonowania systemu oświaty. Analizujemy w szczególności te zmiany, które wpływają na finanse jednostek samorządu terytorialnego, jako organów prowadzących placówki oświatowe.
Reforma pragmatyki zawodowej nauczycieli jest wdrażana etapowo. Pierwszy etap wszedł w życie 1 września 2025 r., a drugi zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.
Nowelizacja obejmuje m.in.:
• doprecyzowanie zasad dokonywania oceny pracy nauczycieli,
• wzmocnienie roli mentorów i skrócenie okresu zatrudnienia nauczyciela początkującego na podstawie umowy czasowej,
• ujednolicenie zasad ochrony przedemerytalnej,
• wprowadzenie nowych reguł wynagradzania za godziny ponadwymiarowe i zastępstwa,
• poszerzenie katalogu specjalistów zatrudnianych w szkołach, a także
• zwiększenie wysokości nagród jubileuszowych i jednorazowych odpraw.
Nowelizacja wprowadza szereg rozwiązań o wymiarze budżetowym – począwszy od nowych zasad naliczania wynagrodzeń za godziny ponadwymiarowe i zastępstwa, poprzez rozszerzenie katalogu zatrudnianych specjalistów, aż po zwiększenie świadczeń finansowych dla nauczycieli w postaci odpraw i nagród jubileuszowych. Zmiany te oznaczają konieczność dostosowania planów finansowych szkół oraz budżetów gmin, powiatów i województw do nowych realiów kosztowych. Jednocześnie wprowadzenie bardziej przejrzystych zasad zatrudniania i oceniania ma w dłuższej perspektywie przynieść większą stabilność kadrową, efektywniejsze wykorzystanie środków publicznych oraz lepsze planowanie wydatków oświatowych.


