Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2009-07-06

Kadry i płace w sferze budżetowej

Od 1 kwietnia br. weszły w życie nowe przepisy dotyczące wynagradzania pracowników samorządowych. Po kilku miesiącach obowiązywania nowych regulacji okazało się, że stwarzają one pracodawcom spore kłopoty interpretacyjne. Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się problemy dotyczące wynagradzania pracowników samorządowych.

I. Jak wynagradzać pracowników samorządowych po zmianach przepisów

(?) Kierownicy jednostek samorządowych mieli obowiązek dostosowania do 2 lipca 2009 r. regulaminów wynagradzania do zmian wynikających z ustawy o pracownikach samorządowych. Nie zrobiliśmy tego w wymaganym terminie. Czy nasze postępowanie będzie bezkarne?

Niedostosowanie regulaminu wynagradzania do nowych przepisów nie będzie dla Państwa bezkarne. Na kierowniku jednostki spoczywa obowiązek właściwego stosowania przepisów prawa, w tym przepisów ustawy o pracownikach samorządowych. Postępowanie niezgodne z przepisami prawa, np. w sytuacji, gdy niewprowadzenie regulaminu spowodowało, że pracownik zarabia mniej niż najniższe wynagrodzenie przewidziane na jego stanowisku w przepisach płacowych dotyczących wynagradzania pracowników samorządowych, może stanowić podstawę do poniesienia odpowiedzialności przez kierownika jednostki. W takiej sytuacji może on zostać ukarany za naruszenie przepisów prawa pracy przez Państwową Inspekcję Pracy. Za zaniżenie wynagrodzenia inspektor pracy może nałożyć grzywnę w wysokości od 1000 zł do 30 000 zł (art. 282 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy).

(?) W naszej jednostce obowiązuje układ zbiorowy pracy. Czy w takim przypadku mieliśmy obowiązek wprowadzenia regulaminów wynagradzania?

Tak, pracodawca samorządowy w regulaminie wynagradzania musi określić dla pracowników samorządowych, z którymi stosunek pracy nawiązano na podstawie umowy o pracę, m.in. szczegółowe zasady wynagradzania (art. 39 ustawy o pracownikach samorządowych). Ten obowiązek przesądza bezpośrednio o konieczności wprowadzenia regulaminów wynagradzania przez wszystkich pracodawców, niezależnie od funkcjonujących w jednostce układów zbiorowych pracy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00