Porada
Jak ustalić wynagrodzenie urlopowe w razie zatrudnienia pracownika na dwóch umowach o pracę
PROBLEM
Od ponad 4 lat zatrudniamy pełnoetatowego pracownika na stanowisku informatyka. Od początku 2018 r. zawarliśmy z nim dodatkowo drugą umowę o pracę, w ramach której pełni on obowiązki specjalisty ds. kadrowych na ¼ etatu. Jak w takich okolicznościach wyliczać wynagrodzenie należne za urlop wypoczynkowy?
RADA
W opisanym przypadku wynagrodzenie urlopowe trzeba obliczyć odrębnie z obu umów o pracę, wyznaczając osobno podstawy do obliczeń.
UZASADNIENIE
Przepisy nie zabraniają zawierania z pracownikiem więcej niż jednej umowy o pracę, przy czym każda z umów musi dotyczyć innego rodzaju zadań służbowych. Oznacza to, że gdy pracodawca zawarł dwie umowy o pracę z tą samą osobą, to praca świadczona na podstawie drugiej umowy musi różnić się rodzajowo od pracy wykonywanej w oparciu o pierwszą umowę. Sąd Najwyższy w wyroku z 13 marca 1997 r. (sygn. akt I PKN 43/97, OSNP 1997/24/494) zaakcentował, że „z tym samym pracodawcą, w zakresie wykonywania pracy tego samego rodzaju pracownik może pozostawać tylko w jednym stosunku pracy”.
Jeśli pracownika łączą z podmiotem zatrudniającym dwie umowy o pracę, z obu jest on uprawniony m.in. do:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right