Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2007-06-25

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Prawo pracy

(?) Czy osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą może zatrudnić współmałżonka jako pracownika?
Możliwe jest zatrudnienie współmałżonka jako pracownika. Jednak fikcyjne zatrudnienie, mające na celu nabycie przez małżonka prawa do świadczeń z ubezpieczeń społecznych, może zostać uznane za nieważne jako zatrudnienie pozorne. Nie jest też pracownikiem małżonek świadczący pracę „okazjonalnie”, w formie pomocy udzielanej współmałżonkowi.
• art. 2, art. 22 Kodeksu pracy.
(?) Jesteśmy jednostką organizacyjną gminy - spółką z o.o. Jedna z naszych pracownic zatrudniona na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony na stanowisku księgowej została powołana przez radę nadzorczą na członka zarządu naszej spółki. Następnie została z tą osobą rozwiązana umowa o pracę za porozumieniem stron. Po czym Zgromadzenie Wspólników spółki zawarło z tą pracownicą umowę o pracę na czas kadencji, powierzając jej w tej umowie obowiązki członka zarządu, głównej księgowej. Nadmieniam, że między umową na czas nieokreślony podpisaną przez prezesa spółki a tą na czas kadencji, podpisaną przez Zgromadzenie Wspólników, nie było przerwy czasowej, czyli jest ciągłość w zatrudnieniu. Czy w związku z tą sytuacją jest możliwość zawarcia na czas kadencji umowy o pracę na stanowisko głównego księgowego łącznie z funkcją członka zarządu? Czy sytuacja zawarcia umowy na czas określony (tu: czas kadencji) po rozwiązanej za porozumieniem umowie na czas nieokreślony jest zgodna z prawem, podczas gdy faktycznym pracodawcą cały czas jest spółka? Jak poprawnie powinna być przeprowadzona procedura zatrudnienia pracownika pełniącego jednocześnie funkcję członka zarządu i głównego księgowego?
Nie ma przeszkód prawnych do zawarcia, po umowie o pracę na czas nieokreślony, umowy o pracę na czas określony. W takim przypadku decydująca jest wola stron.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że została zawarta jedna umowa na stanowisko członka zarządu, w którego zakres obowiązków będzie wchodziło także pełnienie funkcji głównego księgowego. Nie doszło więc do sytuacji zawarcia dwóch umów o pracę. Gdyby jednak miało to miejsce, to nie jest sprzeczne z prawem istnienie dwóch umów o pracę z tym samym pracodawcą na dwóch różnych stanowiskach.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00