Wyszukaj według identyfikatora
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny
na dzień 28-05-2023
Artykuł aktualny
na dzień 28-05-2023
Data publikacji: 2023-02-20

Reklamacje i odstąpienie od umowy z konsumentem po nowemu

Nowy rok przyniósł duże zmiany w zakresie praw konsumenta. Jedną z najważniejszych  jest wyłączenie stosowania przepisów Kodeksu cywilnego o rękojmi przy sprzedaży w stosunku do konsumentów i odrębne uregulowanie tej materii. W tym celu w ustawie o prawach konsumenta dodany został nowy rozdział 5a „Umowy zobowiązujące do przeniesienia własności towaru na konsumenta”. Wprowadzone przepisy mogą spowodować konieczność zaktualizowania stosowanych przez przedsiębiorców wzorców umów oraz umów do nowych warunków. Należy także sprawdzić pod kątem zgodności z nowymi uregulowaniami obowiązujące u przedsiębiorcy procedury reklamacyjne i odstąpienia od umowy.

Dłuższy termin przedawnienia

Od 1 stycznia 2023 r. do umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru na konsumenta, w tym w szczególności umów sprzedaży, umów dostawy oraz umów o dzieło będące towarem, nie stosuje się przepisów o rękojmi za wady z Kodeksu cywilnego (art. 43a ustawy o prawach konsumentach). Najważniejszą konsekwencją nowej regulacji jest wydłużenie terminu przedawnienia roszczeń konsumenta, który będzie obecnie liczony na zasadach ogólnych (nawet 6 lat), nie zaś na podstawie przepisów szczególnych dotyczących przedawnienia roszczeń z rękojmi. Ma to zagwarantować odpowiedni poziom ochrony konsumentów. ...

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00