GŁOS INFORLEX | Przyszłość KSeF, nowe zasady ustalania stażu pracy i najnowsze wyjaśnienia PIP
Nie masz czasu na czytanie? Głosy AI przedstawią najważniejsze tematy opracowane przez naszych ekspertów – w innowacyjnym formacie audio.

Omówione tematy:
KSeF 2026: Jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o VAT, który wprowadza szereg zmian w systemie KSeF. Nowe przepisy przewidują m.in. wprowadzenie na stałe trybu offline24, ułatwienia dla najmniejszych firm, możliwość dołączania załączników do e-faktur, a także skrócenie terminu zwrotu VAT z 60 do 40 dni. Kolejnym krokiem będzie uruchomienie testów systemu i publikacja dokumentacji technicznej.
Nowe zasady naliczania stażu pracy od 2026 roku
Projekt nowelizacji Kodeksu pracy, przyjęty przez rząd, zmienia sposób naliczania stażu pracy. Od 1 stycznia 2026 roku do ponownego wyliczenia stażu pracy mają być brane pod uwagę wszystkie udowodnione okresy zatrudnienia, w tym wykonywanie pracy na podstawie umowy zlecenia i okres prowadzenia działalności gospodarczej. Do tej pory liczyły się tylko lata przepracowane "na etacie".
Ewidencja czasu pracy – czy lista obecności jest obowiązkowa?
Ewidencja czasu pracy i lista obecności są często mylone, chociaż służą różnym celom, a każdy dokument pełni odrębną rolę. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina, że prowadzenie listy obecności nie zwalnia pracodawcy z obowiązku ewidencjonowania czasu pracy, który jest ściśle określony w przepisach Kodeksu pracy. Każdy pracodawca, bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników, musi założyć i prowadzić ewidencję czasu pracy. Obowiązek ten ciąży na pracodawcy od pierwszego dnia zatrudnienia pracownika.
Chcesz poznać szczegóły?
Sprawdź pełne wersje artykułów przygotowanych przez naszych specjalistów – wystarczy kliknąć w poniższe linki:
