Artykuł
CYKL: KONIUNKTURA GOSPODARCZA
Powrót fabryki świata i wielki wzrost atrakcyjności Polski
Polska stała się wyjątkowo atrakcyjnym miejscem na inwestycje oraz partnerem firm poszukujących alternatywnych dostawców. Problemem jest słabnąca konkurencyjność całego obszaru Unii Europejskiej. Pilnie trzeba ją odzyskać.
W marcu Chiny z przytupem wróciły do światowego handlu. Eksport Państwa Środka zwiększył się w ujęciu rocznym o 14,8 proc. wobec notowanych od września 2022 r. spadków i prognoz sugerujących kolejny, tym razem 7-proc., dołek. To odbicie przybliża Państwo Środka do realizacji postawionego przez KPCh celu w postaci ok. 5 proc. wzrostu PKB w tym roku. Co istotne, wzrost ten jest generowany jak dotąd przy braku presji cenowej: w marcu wskaźnik inflacji (CPI) spadł w Chinach z 1,0 proc. do 0,7 proc., m.in. dzięki 1,4-proc. obniżeniu cen żywności. Z 1,4 proc. do 2,5 proc. rok do roku pogłębiła się też deflacja producencka. Historyczne korelacje wskazują, że ceny w fabryce świata przekładają się na ceny u jej partnerów handlowych z około półrocznym opóźnieniem. Skorzystać na tym powinna także Polska, dla której Chiny są drugim, po Niemczech, dostawcą towarów.