Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Porada aktualna na dzień 30-05-2024
Data publikacji: 2022-11-07

Czy biuro rachunkowe odpowiada za szkody, gdy pracownica zawarła umowę z klientem poza wiedzą biura

PROBLEM

Skontaktowała się z nami nieznana przez nas firma, która oświadczyła, że nasze biuro rachunkowe (w formie sp. z o.o.) niewłaściwie wykonało umowę o świadczenie usług księgowych i w wyniku tego ta firma poniosła dużą szkodę. W związku z tym oświadczyła, że będzie od nas żądać zapłaty bardzo wysokiego odszkodowania. W trakcie rozmów z tą firmą dowiedziałam się, że rzekomo umowę w imieniu naszego biura zawarła pracownica (obecnie była pracownica). Obsługiwała ją samodzielnie, bez naszej wiedzy, w godzinach pracy i pobierała wynagrodzenie, wystawiając faktury ze swojej spółki o nazwie identycznej jak nasza i zarejestrowanej w tym samym biurze wirtualnym. Właściciel tej firmy powiedział, że gdy wyszły na jaw błędy, pracownica ta wystawiła korekty do swoich faktur, informując, że omyłkowo faktura została wystawiona przez inny podmiot niż ten, który zawarł umowę. Poinformowałam, że nie była ona nigdy umocowana do zawierania umów w imieniu naszego biura. Otrzymałam odpowiedź od właściciela skarżącej firmy, że istnieje domniemanie umocowania pracownika do zawierania umów z potencjalnymi klientami, widać to nawet z praktyki obrotu, gdzie pracownicy przyjmują zamówienia od klientów. Nadto stwierdził, że za szkody wyrządzone przez pracownika odpowiada pracodawca. Gdyoglądałam tą umowę, zauważyłam, że rzeczywiście była na naszym papierze firmowym, wpisano tam nazwę spółki i adres (bez numeru NIP czy KRS). Przedstawiciel tej firmy twierdził, że o ofertę poprosił telefoniczne, dzwoniąc na nasz numer firmowy, zaś umowę podpisano u niego w biurze. Biling wskazał, że ta wersja jest prawdopodobna. Nasze biuro funkcjonuje zdalnie, korzystamy z usług tzw. „wirtualnego biura”, a akurat ta pracownica miała w dniu rozmowy telefon służbowy. Czy umowa, która została zawarta przez byłą pracownicę, jest wiążąca w stosunku do naszego biura? Czy odpowiadamy odszkodowawczo za szkodę wyrządzoną przez naszą byłą pracownicę?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00