Artykuł
Zgłoszenie pracownika do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego
Podpisując umowę o pracę, pracownik nabywa tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. W tym celu pracodawca powinien więc zgłosić go w ZUS. Jeżeli w trakcie zatrudnienia wystąpiły zmiany w stosunku do danych uprzednio wykazanych w zgłoszeniu (a także, gdy wygasł tytuł do ubezpieczeń społecznych), pracodawca również powinien powiadomić o tym ZUS. Wzory deklaracji, raportów, formularzy zgłoszeniowych i innych, a także kody, symbole używane w dokumentach składanych do ZUS określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 23 października 2009 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1844 ze zm.).