Artykuł
Prowadzenie ewidencji czasu pracy
Niezwykle ważnym elementem dokumentacji pracowniczej jest ewidencja czasu pracy pracownika. Każdy z pracodawców, bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników, musi założyć i prowadzić taką ewidencję w zakresie przewidzianym odpowiednimi przepisami prawa pracy (art. 149 k.p.). Obowiązek ten ciąży na pracodawcy od pierwszego dnia zatrudnienia pracownika. Nie ma przy tym znaczenia, w jakim systemie i rozkładzie czasu pracy jest zatrudniony pracownik. Taki obowiązek spoczywa bowiem na pracodawcy w każdym z systemów, w jakich pracownik jest zatrudniony (podstawowym, równoważnych, przerywanym, weekendowym, zadaniowym, skróconego tygodnia pracy, w ruchu ciągłym).
Zdarza się często, że pracodawcy błędnie interpretują postanowienia art. 149 § 2 k.p., zgodnie z którymi w stosunku do pracowników objętych systemem zadaniowego czasu pracy czy pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy oraz pracowników otrzymujących ryczałt za godziny nadliczbowe lub za pracę w porze nocnej nie ewidencjonuje się godzin pracy. Zapis ten w żadnym razie nie oznacza, że w stosunku do ww. grup pracowników nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji czasu pracy. Przesądza on jedynie o braku konieczności ewidencjonowania godzin pracy, a nie możliwości w ogóle nieprowadzenia takiego dokumentu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right