Termin realizacji zamówienia
Termin realizacji zamówienia jest jednym z kluczowych elementów postępowania prowadzonego w reżimie ustawy – Prawo zamówień publicznych. Co do zasady zapisywany jest on w dniach, tygodniach, miesiącach lub latach. Reguła ta doznaje jednak dwóch wyjątków. Po pierwsze, w pewnych sytuacjach termin można określić poprzez wskazanie konkretnej daty, a po drugie – możliwe jest zawarcie umowy na czas nieokreślony, ale jedynie w przypadkach określonych w ustawie.
Ustawodawca wprost wskazuje na konieczność określenia w specyfikacji warunków zamówienia lub w zaproszeniu do negocjacji bez ogłoszenia – a następnie w umowie – terminu wykonania zamówienia. Określa to m.in. art. 134, art. 210, art. 281 i art. 436 Pzp. Z jednej strony pozwala to zakreślić harmonogram prowadzenia robót budowlanych, dostaw czy usług – dyscyplinując wykonawcę do terminowości (poprzez powiązane braku dochowania terminu z karami umownymi). Z drugiej strony, daje zamawiającemu możliwość zaplanowania realizacji innych, powiązanych przedsięwzięć, ustalenia strategii rozwoju obszaru, na którym działa, a także zarządzania budżetem danej jednostki. Od zasady tej istnieje jednak wyjątek, o którym będzie mowa w dalszej części artykułu.


