Charakter prawny uchwały powierzającej zadanie własne spółce komunalnej
Gminy często korzystają z możliwości powierzenia realizacji zadania własnego utworzonym przez siebie spółkom komunalnym. Aby jednak skutecznie tego dokonać, trzeba w prawidłowy sposób ustalić charakter prawny uchwały, który determinuje określony sposób wejścia w życie takiej uchwały. Z kolei popełnienie błędu w tym zakresie może wiązać się nawet ze stwierdzeniem nieważności uchwały w całości.
Akty stanowione przez radę gminy (miasta) dzielimy co do zasady na akty prawa miejscowego oraz akty wewnętrzne. Cechą charakterystyczną aktów prawa miejscowego jest ich powszechność obowiązywania. Akty te zawierają bowiem normy o charakterze generalnym i abstrakcyjnym. Generalnym (aspekt podmiotowy) – ponieważ regulują zachowanie się wszystkich lub pewnych, ale określonych generalnie kategorii adresatów (np. wszystkich obywateli czy określonych przez wskazanie ich cech grup obywateli, wszelkich organizacji publicznych i prywatnych lub ich typów). Są zatem skierowane są do podmiotów (adresatów) występujących poza organami administracji. Tym samym adresat aktów prawa miejscowego nie może być wprost określony jednostkowo (np. przez wskazanie z imienia, nazwiska czy nazwy).
Z kolei w przypadku norm o charakterze abstrakcyjnym (aspekt przedmiotowy) mamy do czynienia z sytuacją, gdy normy te wskazują jedynie wzorzec postępowania (nakaz, zakaz albo dozwolenie) odnoszący się do nieokreślonej z góry liczby przypadków. Zatem zakres ich zastosowania jest nieograniczony, wielokrotny.


