Serwis Prawno-Pracowniczy / Niezbędnik Kadrowo-Płacowy 44/2008 z 28.10.2008, str. 12
Data publikacji: 25.10.2008
KIEDY PRACOWNIK MOŻE ODMÓWIĆ WYKONANIA POLECENIA PRACODAWCY
Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy. Niekiedy jednak poleceń pracodawcy, np. niedotyczących pracy, nie musi wykonać.
Ewa Przedwojska
asystent sędziego Sądu Najwyższego
Z kodeksowej definicji stosunku pracy wynika, że podstawowym obowiązkiem pracownika jest wykonywanie na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem pracy określonego rodzaju, w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę (art. 22 k.p.). Z obo-wiązkiem świadczenia pracy bezpośrednio związany jest obowiązek wykonywania przez pracownika poleceń przełożonego, jeżeli dotyczą one pracy, nie są sprzeczne z rodzajem pracy określonym w umowie o pracę ani z przepisami prawa (art. 100 § 1 k.p.).

