Artykuł
Wydawanie referencji i opinii pracownikom
Informacje dotyczące zakresu obowiązków wykonywanych przez pracownika oraz elementy ocenne dotyczące jego pracy u danego pracodawcy mogą znaleźć odzwierciedlenie w pisemnych referencjach lub opiniach wydanych na jego wniosek w dniu rozwiązania stosunku pracy. Taki dokument może stanowić wartościowe źródło informacji dla kolejnego pracodawcy.
Przepisy prawa pracy nie regulują jednak kwestii związanych z wydawaniem pracownikowi referencji, dlatego w razie wystąpienia pracownika z takim wnioskiem pracodawca samodzielnie decyduje, w jakiej formie wyda referencje i jaką treść zamieści w opinii. Warto pamiętać, że pracownik nie ma do pracodawcy roszczenia o wydanie takiego dokumentu. Opinia powinna odzwierciedlać stan faktyczny. Należy uznać, że opinia o pracowniku lub referencje powinny zawierać przede wszystkim opis czynności wykonywanych na zajmowanym przez pracownika stanowisku, czyli zakres obowiązków. Trudno bowiem wyrażać wyłącznie sądy na temat rzetelności czy zaangażowania danej osoby albo czy była ona dobrym pracownikiem. Przybliżenie w opinii głównych obowiązków oraz zakres ponoszonej przez pracownika odpowiedzialności przekaże zdecydowanie więcej informacji przyszłemu pracodawcy niż subiektywne opinie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right